Het neppe leven van een influencer

Er is iets wat al een tijdje aan me knaagt. En dit gaat over influencers / youtubers / vloggers. Je kan ze noemen wat je wilt. Ik krijg namelijk steeds meer het idee dat ik influencers die ik eerst heel leuk vond niet meer zo tof vind. Dit komt onder andere dat veel dingen nep worden gedaan, een perfect leventje, maar dan nep. Lees je mee?

Laat ik eens beginnen bij het woord ”clickbait”. Je kent dit woord vast wel. Clickbait h0udt in dat je misleidende titels gebruikt voor je video of post.

Clickbait (letterlijk: “klikaas”) is bij internetjournalistiek en bijvoorbeeld YouTube-amusement het gebruik van een misleidende, sensationele titel van een artikel, video, e.d., in een poging om de lezer tot een “klik” te verleiden en zo meer inkomsten uit internetreclame te genereren.

Bron: Wikepedia

Denk aan titels als ”Lady gaga sloeg mij in het gezicht” of ”Ik heb een hotel kamer gesloopt van 1 miljoen euro”. Als dit echt waar zou zijn zou ik er geen probleem mee hebben. Maar  9/10 video’s die zulke misleidende titels gebruiken zijn niet waar. Ze gebruiken dus een slinkse titel om meer kijkers te krijgen om meer inkomsten te genereren. Niet cool.

Wat ik de laatste tijd ook erg zie (vooral op instagram), profielen die helemaal perfect zijn gemaakt. Het lijkt net of het leven van een influencer véél beter is dan ons eigen – volgens ons – simpele leventje. Maar eigenlijk is het meer de kracht van goede fotografie, inspelen op trends en alleen de goede en leuke dingen laten zien. Logisch dat je niet je lelijkste selfie op het internet gaat plaatsen maar soms vraag ik me af hoeveel moeite er wel niet gedaan om de perfecte foto’s te plaatsen.

In het dagelijks leven zie ik ook gewoon mensen die als ze ergens zijn bijna een hele set bouwen om maar een betere foto te schieten. Allemaal leuk en aardig maar het is niet real. Ik denk eigenlijk nooit echt na als ik foto’s schiet en plaats op instagram. Ik maak misschien drie foto’s van wat ik zou willen plaatsen en daar kies ik dan de beste van uit.

Soms ben ik ook wel jaloers op mensen die echt een mooie instagram hebben, wow die heeft echt een leuk leven denk ik dan. Maar dan bedenk ik me dat alles vrijwel in scené is gezet, van achtergrond tot items op de foto. De foto’s zijn waarschijnlijk niet eens gemaakt met een telefoon maar eerder met een camera en daarna is het misschien nog wel bewerkt in apps of zelfs photoshop. Dat vind ik dan jammer. We plaatsen niet meer iets zonder na te denken, we bouwen de foto op in plaats dat we leuke momenten schieten die we willen delen.

Daarnaast (wat ik eigenlijk het ergste vind van alles) zijn er serieus mensen die liegen voor kijkers. Ze zeggen dingen die niet waar zijn. Dit kan over hun eigen leven gaan maar ook bijvoorbeeld over een merk of product. Ze zeggen dan dat ze een product of merk heel goed vinden op beeld of in een blog post alleen maar om er geld mee te verdienen.

Persoonlijk vind ik dat wel te ver gaan. Zelf zou ik ook nooit liegen over iets, als het gaat om mijn persoonlijke leven als over producten etc. Als ik iets niet wil zeggen plaats ik het gewoon niet of geef ik aan dat ik er niet op wil antwoorden. Simpel zat. Ik vind het vrij jammer dat sommige influencers toch liever geld zien dan oprechte eerlijkheid.

Wat ik vooral met dit artikel wil zeggen: geloof niet alles wat je op het internet ziet! Het is jammer, maar we leven nu in een wereld waar je geld kan verdienen door te bestaan en sommige kiezen daarvoor om door middel van een slinkse achterbakse manier er aan mee te profiteren door een online nep leven te lijden.

Side note: Ik heb dit artikel niet geschreven om influencers te beledigen of iets dergelijks. Dit is ook geen ”haat” naar de community. Dit zijn gewoon mijn hersens spinsels die ik heb over dit onderwerp en dan ook graag met jullie deel.

Facebook – Instagram – Bloglovin – Twitter. 

You may also like

6 reacties

  1. Hi Bowien, top dat je dit eens aan de kaak stelt. Ik vind dat er sowieso meer transparantie moet komen vanuit influencers, vooral omwille de jongere doelgroep die hier zeer gevoelig voor is. Zo heb ik een nichtje (7) en neefje (11) waar ik vaak genoeg aan merk dat hun visie op het leven niet helemaal gelijk is aan de realiteit. Mooie post! 🙂 Groetjes Melissa.

    1. Ja inderdaad, vooral een jonge doelgroep is er voor gevoelig. En het is jammer dat sommige influencers dat niet zien en/of het niets boeit. Ik ben wel blij dat je vanaf nu van de wet bij je video/post neer moet zetten dat het gesponsord is.

Geef een reactie