Voor mijn school moest ik een stukje schrijven over E-mailmarketing. Omdat dit ook wel handig kan zijn in de blogwereld. Vandaar dat ik dit stukje deel op mijn blog en jij meer over E-mailmarketing te weten. Dit kan je gebruiken voor je bedrijf of je blog. Kijk je mee?
Wat is E-mailmarketing?
E-mail marketing is een marketing tool die de e-mail gebruikt om commerciële boodschappen naar de doelgroep te sturen. Elke e-mail die gestuurd word naar een bestaande of een potentiële klant kan worden gezien als e-mail marketing.
Redenen voor E-mailmarketing
Je kunt E-mailmarketing gebruiken om:
- Het verbeteren van de relatie van het bedrijf met klanten of oude klanten.
- Nieuwe klanten te werven of om oude klanten te over te halen iets te kopen.
- Reclame toevoegen aan bedrijven die die weer doorsturen.
Voordelen E-mailmarketing
Een aantal voordelen van E-mailmarketing:
- Het is goedkoop.
- Het is snel, een mailtje komt al aan in een aantal minuten of seconden.
- Je zoekt de doelgroep zelf op. Je hoeft dus niet te wachten op klanten die de website bezoeken.
- Het is inzichtelijk. Je kunt gemakkelijk bekijken hoe er op de mail is gereageerd.
Nadelen E-mail marketing
Eigenlijk is er maar een nadeel aan E-mail marketing. En dat is dat vaak e-mails worden gezien als spam. Het is daarom vervelend voor de (potentiële) klant. Ze vinden een bedrijf daarom negatief.
Doelen E-mail marketing
Veel bedrijven hanteren ook doelen bij het gebruik van E-mail marketing. Doel kunnen zijn:
- Het genereren van leads.
- Stimuleren van de verkoop.
- Traffic naar de website.
- Verlenen van service.
- Branding.
Hoe scoort E-mail marketing?
Zakelijk scoren commerciële e-mails beter dan berichten. E-mail marketing is een van de oudste tools in het gebied van marketing. Dat wil niet zeggen dat het ook de slechtste tool is want e-mail marketing word nog altijd verkozen als belangrijkste online-marketingkanaal. E-mail marketing heeft daarom ook een flinke voorsprong op andere tools zoals SEO en SEA.
Ga jij E-mailmarketing gebruiken?